“Een goede CFO onderscheidt zich door operationele ervaring, scenario building en gezond boerenverstand” – Jürgen Ingels, Managing Partner, Smartfin

In de wereld van durfkapitaal klinkt de naam van Jürgen Ingels als een klok. Jürgen is niet alleen co-founder en Managing Partner van Smartfin, een risicokapitaalfonds dat investeert in groeiende Europese technologiebedrijven, maar ook bestuurder bij verschillende bedrijven. Wat zijn volgens hem de skills waarover een goede CFO moet beschikken? En welke managementvaardigheden en key figures maken voor hem het verschil?

De kracht van het ‘compound effect’

In zijn recentste boek ’50 lessen voor ondernemers’ (uitgegeven bij LannooCampus) verwijst Jürgen Ingels naar de kracht van het ‘compound effect’: “Ik ben er al langer van overtuigd dat de meeste succesvolle ondernemers net dat tikkeltje extra harder werken om het verschil te maken. Zakelijk of persoonlijk succes is niet (enkel) het resultaat van geluk of toeval, maar van het gecombineerde (‘compound’) effect van kleine, slimme keuzes die je gedurende langere tijd consequent toepast. Als je bijvoorbeeld elke ochtend een paar uur extra vroeg aan de slag gaat om ongestoord te kunnen werken, dan levert dit op weekbasis een aanzienlijke voorsprong op ten opzichte van jouw concurrenten. In mijn studententijd genoot ik enorm van het uitgaansleven, maar tussen de lessen en cafébezoeken door klapte ik systematisch mijn cursussen open. Op die manier slaagde ik erin om de leerstof te beheersen én met volle teugen te genieten van het studentenleven.”

Managers overtuigen via één A4-grafiek

Als Managing Partner zoekt Jürgen voortdurend de beste manier om interne en externe stakeholders zo duidelijk en efficiënt mogelijk te informeren en te overtuigen. Hij legt uit: “Om mijn pool van niet-finance geschoolde managers – in 23 verschillende landen – op een eenvoudige manier duidelijk te maken hoe hun prestaties een bijdrage leveren aan de organisatie, ontwikkelde ik een contributiemodelgrafiek die in één oogopslag de status aangeeft. Zonder duur ERP-systeem, maar louter aan de hand van een tijdsregistratiesysteem en analytisch boekhouden. De kracht van dit model schuilt in de directe link tussen toegevoegde waarde en EBITDA. Mijn managers zijn nu goed in staat om dedrivers van hun business te identificeren en bij te sturen waar nodig. Ik gebruikte het model trouwens ook om vers bedrijfskapitaal op te halen in de VS.”

CFO’s en operationele kennis

Het gebrek aan een goede inschatting van business drivers is vaak een pijnpunt bij finance professionals. Volgens Jürgen heeft dit onder meer te maken met het ontbreken van operationele ervaring: “Een CFO die het verschil wil maken, kijkt verder dan de cijfers, compliance en juridische aspecten. Hij of zij heeft idealiter ook de nodige operationele ervaring, met inzicht over hoe een sales pipeline zich omzet in cash en wat het effect is op werkkapitaal. Ik vind het onontbeerlijk dat een finance collega de link goed kent tussen bijvoorbeeld toegevoegde waarde, contributie, cash flow, P&L en balans.”

Essentiële key figures

Welk key figures maken voor Jürgen het verschil? Hij licht toe: “Als eerste kernelement haal ik cash flow aan. Ik ben een groot believer van een gezonde kasstroom binnen een organisatie. Met andere woorden: hoeveel cash genereer je en verbrand je maandelijks? Wat levert jouw business op en welke kosten (belastingen, leningen,…) moeten betaald worden?”

“Als tweede key figure vermeld ik de conversie van de sales pipeline. Maak komaf met overdreven optimisme over sales leads en verwachte orders, maar ga voor een realistische aanpak. Het kost altijd veel meer tijd en moeite dan verwacht om een klant zijn handtekening onder een verkoopscontract te doen zetten. Pak mogelijk bottlenecks kordaat aan.”

“En als derde element verwijs ik naar overall expenses, omdat heel wat bedrijven de neiging hebben om via een begroting te werken voor het bepalen van een budget. Een jaarlijkse budgetstijging van x procent doet afdelingen echter vaak op de gaspedaal staan om zoveel kosten te maken, wat een nefast effect heeft op de overall kosten. Ik pleit ervoor om elk jaar via zero-based budgeting te werken, en dus af te stappen van de traditionele plannen en beslissingen over budgettering.”

Een goede CFO blinkt uit door…

Wat zijn voor Jürgen belangrijke kwaliteiten van een goede CFO? Hij somt er enkele op: “Voldoende operationele ervaring en kennis, ervaring met fundraising en gezond boerenverstand zijn alvast drie kwaliteiten die ik hoog inschat. Voor een CFO geldt trouwens “less is more” bij het rapporteren van cijfers en aanbevelingen. Dus geen overdadige PowerPoint-presentatie van honderd slides, maar wel focus op de essentiële KPI’s die operationeel en strategisch het verschil maken voor de organisatie.”

“Daarnaast wil ik ook een CFO die zich niet rijk rekent en aan de hand van scenario building een dynamisch model maakt met interne en externe variabelen die op elkaar inspelen en alle betrokken collega’s triggeren om tot het uiterste te gaan.”

Leestip Jürgen Ingels

Naast auteur is Jürgen Ingels zelf ook een gepassioneerd lezer. Een van zijn leestips is het boek ‘Eat Move Sleep: How Small Choices Lead to Big Changes’ van Tom Rath. “Ik heb dit boek al ontelbare keren gelezen én cadeau gedaan aan vrienden en collega’s. Op basis van persoonlijke ervaringen vertelt de auteur hoe kleine keuzes op het vlak van slaap, voeding en beweging een grote impact hebben op de eigen gezondheid. Hij heeft het over het gezondheids-IQ en de kracht van dagelijkse, kleine beslissingen die een gezonder en productiever leven kunnen opleveren. In deze coronatijden – waarin fysiek en mentaal welzijn meer dan ooit centraal staat – nodig ik iedereen uit om dit boek te lezen.”

Benieuwd naar de visie van Jürgen Ingels op het belang van een goede wisselwerking tussen CEO en CFO en het belang van finance key figures? Beluister nu onze podcast ‘CEO Series: Jürgen Ingels’.

“Een goede CFO onderscheidt zich door operationele ervaring, scenario building en gezond boerenverstand” – Jürgen Ingels, Managing Partner, Smartfin

Groei in uw
vakgebied

Vond u dit interessant? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief.
Dan krijgt u onze beste artikels en podcasts in uw mailbox.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.