“Complementariteit en vertrouwen zijn key voor een goede samenwerking tussen CEO en CFO” – Jan De Schepper, Partner bij BDO Belgium

Als ex-CEO bij Telindus en vice-president bij Belgacom bouwde Jan De Schepper een ruime bestuurservaring op. Momenteel is hij Partner bij BDO Belgium en bestuurder bij diverse ondernemingen. Welke kwaliteiten moet een CFO volgens hem hebben? En hoe kunnen CEO en CFO elkaar naar een hoger niveau tillen, ten voordele van de eigen organisatie?

CFO van de toekomst

Jan De Schepper beklemtoont vooreerst hoe de functie en rol van een CFO de laatste jaren geëvolueerd is: “Vroeger was een CFO een specialist in operationele finance, met klassieke taken als accounting, controlling, budgetting, analyse en rapportering van financiële cijfers. De voorbije jaren zien we dat hij of zij ook thuis moet zijn in gespecialiseerde domeinen als tax, audit, externe relaties (zeker bij beursgenoteerde bedrijven) en treasury. Die bredere invulling van taken en verantwoordelijkheden geeft een CFO ook extra strategisch gewicht, met onder andere het mee nadenken over de marsrichting van een bedrijf en de te behalen doelstellingen op lange termijn. En uiteraard zorgt de huidige digitale transformatie voor heel wat extra uitdagingen voor finance professionals.”

Van financiële feedback naar toekomstvisie

Volgens Jan gaat het bij finance niet meer louter over leren uit het verleden, maar steeds meer over proactiviteit en het vermogen om de toekomst mee vorm te geven. “Het is evident dat een uitstekende brede kennis van finance – van fiscaliteit tot legal – én van de sector als basis dient voor een sterke CFO. Daarnaast wordt het een belangrijke troef om de inzichten van de klassieke feedbackanalyses (na elke maand- en kwartaalafsluiting) te ‘upgraden’ naar toekomstgericht advies waarmee het directiecomité aan de slag kan om het beleid bij te sturen waar nodig. Welke business binnen de organisatie levert het meest duurzame winst op? Hoe kunnen schaarse middelen zo efficiënt mogelijk ingezet worden? Klassieke financiële feedback loopt steeds achter de feiten aan. Dankzij nieuwe technologieën en big data is een proactieve CFO in staat om de kwaliteit van zijn of haar toekomstanalyses naar een hoger niveau te tillen.”

Complementariteit en vertrouwen

Welke aspecten geven volgens Jan een boost aan de samenwerking tussen een CEO en CFO? Hij licht toe: Persoonlijk hecht ik veel belang aan complementariteit en vertrouwen. Het elkaar aanvullen met eigen kwaliteiten en kennis zorgt ervoor dat een CEO en CFO elkaar voortdurend uitdagen en de lat hoger blijven leggen. Die aanpak zorgt voor betere prestaties en een stijgende leercurve aan beide zijden. Op het vlak van vertrouwen zie ik drie essentiële pijlers, namelijk competenties, consistentie – ofwel consequent denken en handelen – en het aanhouden van een langetermijnvisie, weg van de waan van de dag. Trouwens: vertrouwen is niet louter een rationeel proces, maar wordt ook gevoed door emoties. Zonder een klik tussen CEO en CFO is het opbouwen van een hechte relatie quasi onmogelijk.”

Eerste 90 dagen

Als een CFO aan boord komt van een bedrijf of organisatie, zijn de eerste 90 dagen cruciaal als inwerkperiode. Tijdens die opstartfase leert hij of zij immers de organisatie, taken en collega’s kennen. Wat vindt Jan belangrijke aandachtspunten? “Tijdens de eerste drie maanden moet een CFO de business goed trachten te begrijpen, en dit op diverse vlakken: financieel, strategisch, performance management, sales, enzovoort. Met andere woorden: waar liggen de pijnpunten en uitdagingen voor de organisatie? Hoe zit het met het toewijzen van middelen aan business units? Hoe kunnen de efficiëntie en effectiviteit van organisatie én medewerkers verbeterd worden? Om deze screening goed te uitvoeren, is actief luisteren zeer belangrijk. Als CEO had ik nooit de ambitie om ‘schoonmoeder’ te spelen. Integendeel: ik gaf mijn CFO alle vrijheid om zijn of haar job op een neutrale manier uit te oefenen, omdat dit vaak de beste indrukken oplevert die achteraf vertaald worden naar een helder overzicht van pijnpunten en oplossingen.”

Digital savvy, open-minded en strategisch

Omdat in steeds meer organisaties digitale initiatieven geïnitieerd worden, moet een CFO met open vizier richting digitale transformatie kijken. Jan: “Zowel voor de ontwikkeling van producten en diensten als voor interne processen komt steeds meer technologie om de hoek kijken. Een toekomstgerichte CFO kan een spilfunctie vervullen in de digitalisering van organisaties. Denk maar aan de robotisatie van repetitief werk (zoals het inboeken van facturen of uitvoeren van betalingen), het qua visualisering opwaarderen van rapporten en het inzetten van big data voor analyses. Hoe sneller rapportgegevens beschikbaar zijn binnen een organisatie, des te sneller de directie de juiste beslissingen kan nemen.”

Wist je dat…?

Jan De Schepper is auteur van twee boeiende boeken over leiderschap. In 2015 schreef hij het boek ‘Kopmannen. Wat leiders kunnen leren van topsporters en omgekeerd’. En samen met Paul Van Den Bosch schreef Jan in 2020 het boek ‘ConneXion – 7 paradoxen voor de moderne leider’. Of hoe toekomstgerichte managers de combinatie van human en digital maximaal benutten via connectie met anderen. Beide boeken zijn uitgegeven bij LannooCampus.

Benieuwd naar de visie van Jan De Schepper op het belang van een goede wisselwerking tussen CEO en CFO? Beluister nu onze podcast ‘CEO Series: Jan De Schepper’.

“Complementariteit en vertrouwen zijn key voor een goede samenwerking tussen CEO en CFO” – Jan De Schepper, Partner bij BDO Belgium

Groei in uw
vakgebied

Vond u dit interessant? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief.
Dan krijgt u onze beste artikels en podcasts in uw mailbox.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.